Cum instalezi un obicei nou – Mitul celor 21 de zile

Un obicei este o deprindere individuală câștigată prin repetarea frecventă și îndelungată a aceleiași acțiuni. Obiceiurile sunt cele care ne definesc viața. Din acest articol vei învăța cum să instalezi un obicei în mod intenționat astfel încât să-ți îmbunătățești calitatea vieții tale.

În viața fiecărui om există obiceiuri bune și obiceiuri mai puțin bune. Acestea au luat naștere de cele mai multe ori fără ca noi să ne dăm seama, îndeosebi în copilărie și adolescență, atunci când procesul de formare a personalității este în plină desfășurare.

De ce să instalezi un obicei nou?

Oamenii sunt stăpâni pe viețile lor. Nimeni altcineva nu este de vină pentru mizeria sau bunăstarea în care trăiește fiecare. Ne putem îmbunătăți viața sau o putem lăsa în voia sorții, dând vina pe… soartă.

Adevărul este că tehnicile de îmbunătățire nu sunt atât de ușor de implementat precum par. Acestea presupun acțiune, iar rezultatele nu apar imediat, ceea ce reprezintă un motiv destul de puternic (și uneori inconștient) pentru cei ce aleg să rămână în zona de confort.

Există mai multe direcții de dezvoltare personală care ajută la îmbunătățirea vieții, iar una dintre acestea o reprezintă obiceiurile.

Este important ca fiecare individ să își facă o analiză asupra propriilor obiceiuri, să le elimine pe cele neproductive și să le înlocuiască cu altele mai bune și mai roditoare.

Cum instalezi un obicei – Mitul celor 21 de zile

Maxwell Maltz a fost un chirurg plastician al anilor 1950. Acesta a observat manifestări asemănătoare în comportamentul pacienților săi.

De exemplu, unui pacient căruia i se făcea o intervenție chirurgicală la nivelul feței, îi lua in jur de 21 de zile până când acesta se obișnuia cu noua sa înfățișare. Același lucru se întâmpla și cu cei cărora le erau amputate mâinile sau picioarele.

Doctorul a încercat el însuși acest experiment, luându-i în jur de 21 de zile pentru a-și implementa un nou obicei.

Mai tâziu, în cartea sa Psycho-Cybernetics, el a precizat:

„Acestea și multe alte fenomene observate frecvent tind să arate că este nevoie de un minim de aproximativ 21 de zile pentru dizolvarea unei vechi imagini mentale și înlocuirea acesteia cu una nouă.”

Mitul celor 21 de zile a început cu câteva decenii mai târziu, atunci când speakeri importanți de dezvoltare personală precum Zig Ziglar, Brian Tracy sau Tony Robbins i-au preluat teoria.

Cu timpul, persoanele care doreau să-și instaleze obiceiuri noi au început să o folosească, însă teoria a suferit mici schimbări de-a lungul timpului, ajungându-se la următoarea formă:

E nevoie de 21 de zile pentru a deprinde un nou obicei.

Cum mi-am instalat eu obiceiuri noi

Este evident faptul că nu poate exista un număr exact de zile necesar pentru instalarea unui obicei. Fiecare persoană răspunde diferit provocărilor. Mai mult decât atât, depinde de voința individului și dificultatea obiceiului ce se dorește a fi implementat.

Pentru instalarea unui nou obicei, am plecat de la ideea că am nevoie de cele 21 de zile, însă mi-am mai luat și alte măsuri de siguranță.

  • M-am asigurat că fac acțiunea respectivă (pe care doresc să o transform în obicei) în mod regulat, în fiecare zi. Pentru acest lucru am folosit altă tehnică, numită Lanțul lui Seinfeld.
  • Am folosit tehnica declarației publice care presupune să „te lauzi” persoanelor apropiate despre schimbările pe care dorești să le faci în viața ta. Acest lucru m-a ținut motivat. Nimănui nu îi place să pară un om fără cuvânt în fața celorlalți.
Citește și:  Dezvoltare personală - Ce înseamnă și cum te poate ajuta

Ce este Lanțui lui Seinfeld?

Lanțul lui Seinfeld presupune să marchezi pe un calendar câte un X în fiecare zi în care ai făcut acțiunea pe care dorești a o transforma în obicei.

Este important să folosești un marker roșu și să nu rupi niciodată lanțul.

[x_alert type=”info”]Dacă vrei să afli mai multe despre Lanțul lui Seinfeld și tehnica declarației publice, îți recomand să mergi în locul în care am aflat și eu pentru prima dată despre ele, adică pe blogul lui Paul Melinte.[/x_alert]

Concluzie

Pentru a instala un obicei este foarte important să clarifici încă de la început de ce este important pentru tine. Folosește tehnica 10/10/10 dacă trebuie să iei o decizie grea.

Străduiește-te să realizezi acțiunea timp de cel puțin 21 de zile, folosind lanțui lui Seinfeld și tehnica declarației publice. Nu te opri după 21 de zile. Un alt studiu realizat de European Journal of Social Psychology a demonstrat că e nevoie de până la 66 de zile pentru instalarea completă a unui obicei. Așadar continuă până când simți cu adevărat că ai instalat obiceiul.

Ține cont: Fie crezi că poți, fie crezi că nu, ai dreptate.

Eu am folosit aceste tehnici și pentru a scăpa de obiceiuri neproductive, cum ar fi fumatul. Da, m-am lăsat de țigări așa de simplu, folosind tehnicile prezentate mai sus, dar despre asta voi scrie într-un viitor articol.

Tu ce obiceiuri ți-ai dori să instalezi sau să dezinstalezi din viața ta?

Ți-a plăcut ce ai citit? Nu pierde din vedere alte articole precum acesta. Alătură-te comunității și primește notificări direct pe email.

Leave a Reply